pametno.rs

Vodič za kupovinu kacige za motor

Kaciga je najvažniji komad motociklističke opreme i zato ne možemo dovoljno naglasiti koliko je važno da izabereš model koji će ti najbolje odgovarati. Osim ispravne veličine od koje zavisi koliko dobro će te kaciga služiti u slučaju saobraćajne nezgodne, važan izbor su i vrsta kacige kao i materijal od kog je izrađena. Sve, čak i najsitnije detalje, donosimo u nastavku.

moto kaciga

Izvor: Freepik 

Vrste kaciga za motor

U zavisnosti od stila vožnje, vrste motora i tvojih preferencija, razlikovaće se moto kaciga koju ćeš izabrati. Uopšteno gledajući, kacige za motor delimo u 5 kategorija.

1. Potpuno zatvorena (integralna) kaciga

Tzv. full face kacige za motore, kao što njihovo ime sugeriše, pokrivaju većinu lica ili celo lice. Najpopularniji su izbor među motoristima jer pružaju najbolju zaštitu, a takođe štite od vremenskih prilika, pružaju bolju aerodinamičnost i smanjuju količinu buke tokom vožnje.

2. Poluotvorena ili jet kaciga

jet kaciga

Kod ovih kaciga prednji deo lica je otvoren. Popularan su izbor među vozačima cruisera, skutera i onima kojima su zatvorene kacige klaustrofobične. Vrlo su prozračne, a dolaze i s manjom cenom od zatvorenih kaciga. No, zbog otvorenog dela, prednji deo lica i brada su nezaštićeni.

3. Otvorena kaciga

otvorena kaciga

Otvorena kaciga za motor može biti sa ili bez vizira, a namenjena je za vozila manje kubikaže, poput skutera i mopeda koji uglavnom voze po gradu. Od svih kaciga, otvorene kacige pružaju najmanju zaštitu. Vizir je korisna zaštita od vetra i insekata, ali neće zaštititi lice u slučaju nesreće.

4. Modularna kaciga

flip up kaciga

Tzv. flip-up kacige nalik su jet kacigama, ali imaju pomerajući štitnik za bradu i vizir. Njihova prednost leži u tome što pruža više fleksibilnosti pa ne trebaš skidati celu kacigu ako želiš da ti neko vidi lice, kada zatrebaš malo vazduha ili želiš nešto gricnuti ili popiti.

Ako je modularna kaciga označena slovom P, znači da motor možeš voziti samo sa spuštenom zaštitom. U slučaju da je označena sa P/J, znači da je testirana i kao potpuno zatvorena i poluotvorena kaciga te je možeš nositi kako hoćeš.

5. Motocross kaciga

motocross kaciga

Ako voziš motor van asfalta, ovo je kaciga za tebe. Osmišljena je za vožnju po teškom terenu te sadrži zaštitu od sunca, dodatnu zaštitu za bradu i bolju ventilaciju. Često dolaze bez ikakvog vizira.

Odabir prave veličine je najvažniji

Najvažniji korak u odabiru kacige za motor je pronalazak ispravne veličine.

Uloga kacige je da upija udarce i tako štiti vozača od ozbiljnih povreda. Da bi kaciga mogla raditi svoj posao, ona mora dobro prianjati uz glavu. U suprotnom će tvoja glava udariti u samu kacigu čime rizikuješ veću povredu. S druge strane, ako je kaciga preuska, biće previše neudobna. Kako onda pronaći adekvatnu veličinu?

Kakvog je oblika tvoja glava?

Većina ljudi spada u jedno od ove tri kategorije kada je u pitanju oblik glave:

  • dugi ovalni,
  • srednji ovalni,
  • okrugli.

Izvor: NTHSA

Zamoli nekoga da slika tvoju glavu iz ptičje perspektive. Ako imaš dugu ili bujnu kosu, dobro je zagladi kako bi oblik tvoje glave dobro došao do izražaja. Tako ćeš saznati imaš li okruglu ili duguljastu glavu, ili si negde u sredini.

Koja je tvoja veličina?

Kada saznaš oblik svoje glave, vreme je za utvrđivanje njene veličine. I ovde će ti dobro doći pomoć dodatnih ruku koje bi mekanim meračem (npr. krojačkim metrom) trebale izmeriti opseg tvoje glave. Merač bi trebao prolaziti iznad tvojih obrva i uši sve do zadnjeg dela glave. Broj koji dobiješ reći će ti veličinu kacige za motor koju tražiš.

Upamti da se veličine razlikuju od jednog brenda kacige do drugog - kacigu od jednog proizvođača možda ćeš trebati u S veličini, a od drugog u M. Stoga se naoružaj strpljenjem i vremenom kada kreneš u isprobavanje.

Kako znati da li je kaciga ispravne veličine

Kaciga ne sme stajati labavo, ali takođe ne bi smeo osećati pritisak ni na jednom delu glave. Stavljanje kacige na glavu uvek je malo neudobno - to je normalno (ovde prvenstveno mislimo na zatvorene kacige). U obzir se uzima kako se osećaš kada kaciga stoji na glavi.

Ako te kaciga užasno žulja, možda nisi dobro izmerio svoj oblik i veličinu. Ako kaciga čvrsto prianja uz tvoje obraze, na dobrom si putu. Ako pak kliza kada mičeš glavu, isprobaj manju veličinu. A ako ti se čini da je kaciga samo mrvicu pretesna, uzmi u obzir da se unutrašnja obloga utisne za 15%-20% tokom prvih 15-20 sati korišćenja.

Kacigu bi trebao nositi barem pola sata da vidiš odgovara li ti zaista. Žuljanje se najčešće javlja na čelu, iznad slepoočnica te na ušima. Ako ne možeš izdržati 30 minuta bez da ne skineš kacigu i smanjiš bol, očito to nije model za tebe. Ako ti nakon skidanja ostane crvena linija na čelu, treba ti kaciga koja je više izdužena. Ako su ti slepoočnice previše stisnute, opredeli se za kacigu koja je više okrugla.

Šta ako nosiš naočare?

Mnoštvo modela uzima u obzir vozače koji nose dioptrijske naočare. Odabir veličine i način isprobavanja kacige ostaje isti nosiš li pomagalo za korekciju vida ili ne. U slučaju da ti model kacige savršeno odgovara, ali ti smetaju naočare, nipošto se nemoj opredeliti za veći broj. Umesto toga isprobaj drugačiji model.

Koje karakteristike ima dobra kaciga za motor

moto kaciga

Izvor: Freepik 

Materijal

Spoljašnji deo kacige po pravilu je izrađen od kompozita, stakloplastike ili karbonskih vlakna. Što je kaciga skuplja, to je kvaliteta izrade i korištenog materijala značajno veći.

Unutrašnji deo sastoji se od obloge od ekspandiranog poliestera koji apsorbira šok od eventualnog udarca kao i obloge za udobnost i dobro prianjanje uz glavu. Neke kacige dolaze s dodatnim umecima kako bi si mogao personalizovati oblik kacige i prilagoditi ga tvojim potrebama tako da ti pristaje kao salivena. Obloga bi trebala čvrsto prianjati uz tvoju glavu, ali bi istovremeno trebala biti ugodna za kožu.

Radni vek kacige obično je pet godina - nakon toga treba je zameniti da polistiren ili spoljašnja školjka ne degradiraju do tačke od koje bi mogli postati nesigurni u nesreći.

Kaciga bi trebala imati ECE odobrenje (Economic Comission for Europe) da se radi o testiranom modelu koji udovoljava svim regulacijama i propisima. Dodatni stepen zaštite garantuje sertifikat SNELL, neprofitna organizacija koja sprovodi izuzetno rigorozne testove. Dakle, ovde se radi o tzv. homologiranim kacigama kojima uvek trebaš dati prednost nad neproverenim i jeftinim kopijama. U slučaju da na kacigi pronađeš i oznaku DOT, to znači da je legalno smeš koristiti i u SAD-u.

Težina kacige

Idealno bi kaciga trebala težiti do 1.5 kg. Taj će broj, naravno, zavisiti od vrste kacige i korišćenih materijala. Bitno je da se ne osećaš kao da na glavi nosiš teg kao i da zadržiš mobilnost glave bez neprijatnih pritisaka.

Kako sprečiti magljenje

Vizir koji se magli može biti izuzetno opasan. Srećom, postoji rešenje u obliku tzv. Pinlock vizira. Radi se o plastičnoj ploči sa silikonskim dodacima pomoću kojih se pričvršćuje na čepove koji su postavljeni na viziru. Time dobijaš dvostruko staklo koje, ako je pravilno postavljeno, sprečava ili drastično smanjuje magljenje vizira.

Neki viziri su već sami pinlock, a u drugim slučajevima ide poseban pinlock vizir uz postojeću kacigu. O pinlocku treba pažljivo brinuti, jer neadekvatnom brigom sloj protiv magljenja brzo će se uništiti.

Ovaj dodatak retko ćeš pronaći na jeftinim kacigama.

Dobra ventilacija je imperativ

Ventilacija pomaže da ti glava ne prokuva tokom letnih vrućina. Većina kaciga ima jedan ili više otvora na vrhu pa isto toliko na dnu zadnjeg dela, a često ćeš otvor za vazduh pronaći i na delu koji prekriva bradu da bi se sprečilo magljenje vizira.

Neki modeli imaju puno otvora za ventilaciju i vrlo loše rezultate; drugi imaju svega nekoliko otvora koji omogućuju vrhunsku cirkulaciju zraka. Ovde ti nema druge nego pronaći konkretna iskustva motociklista - pročitaj recenzije kaciga koje ti se svide i tako proveri radi li ventilacija adekvatno.

Cena

Na cenu motorističke kacige utiče više faktora poput korišćenih materijala, tehnologije, sertifikata, brenda koji je proizvodi itd.

Razumemo da verovatno imaš određeni budžet koji bi hteo potrošiti na moto kacigu, ali upamti da je kaciga zadnja stvar na kojoj trebaš štedeti. Obrati pažnju na kvalitetne i pouzdane kacige, a jeftine no-name kacige izbegavaj u širokom luku.